Disclaimers

De werking van de Flanders Aviation Society richt zich op zowel de technische als op de historische interessevelden van haar leden. Wie luchtvaarttechniek van naderbij wil bekijken wordt al snel meegezogen in de internationale wereldgeschiedenis waarin technologische ontwikkelingen al dan niet versneld of gestimuleerd werden. Omgekeerd, wie zich wil verdiepen in de luchtvaartgeschiedenis botst al snel op de technische vooruitgang die aan die geschiedenis vorm geeft. Volgens onze visie gaan luchtvaarttechniek en luchtvaartgeschiedenis hand in hand. En dat geldt eveneens voor actualiteit en eventuele vooruitblikken in de toekomst.

We wensen alle onderwerpen op een objectieve manier te benaderen, zonder de passie voor het thema luchtvaart daarbij te verliezen. We beschrijven de feiten zoals ze zijn of geweest zijn en zullen, kunnen en willen niet de geschiedenis of actualiteit veranderen of verdraaid voorstellen. Concreet betekent dit dat we onder andere schrijven over de eerste aanleg van een vliegveld in Bissegem tijdens de Eerste Wereldoorlog en over de aanwezigheid op het toenmalige vliegveld van de luchtmacht van Nazi-Duitsland, dat we afbeeldingen publiceren van vliegtuigen met hakenkruisen, dat we schrijven over vliegtuigen die ingezet worden in vroegere en hedendaagse conflicten en dit aan beide zijden van de frontlinie, dat we technische vooruitgang beschrijven die versneld geweest is op de momenten dat de wereld in brand stond en dat we het hebben over bombardementen op steden (zoals Kortrijk). Dit noodzaakt ons om uitdrukkelijk te stellen dat we een uitgesproken afkeer hebben van elke vorm van geweld en agressie, dat we oorlogsgruwel door wie dan ook verafschuwen en dat we ons distanciëren van elke ideologie waar onderdrukking, discriminatie en geweld hoog tij vieren. We vragen iedereen geen aanstoot te nemen aan de feitelijke weergave van historische artefacten en dit te zien in het kader van educatief verantwoorde journalistiek (in onze publicaties) of scenografie (in ons museum).

We willen hieraan toevoegen dat FAS eveneens onderwerpen ter sprake brengt die niet noodzakelijk in relatie staan met oorlogsperikelen. Laat ons het voorbeeld nemen van de snelle ontwikkeling van de burgerluchtvaart na de introductie van de eerste transatlantische straalverkeersvliegtuigen in de jaren ’60, de uitstappen naar airshows, de bezoeken aan hedendaagse luchtvaartbedrijven met een belangrijke economische meerwaarde, het wel en wee van de kleine luchtvaart en de verhalen van leden die hun eigen ervaringen in lucht- en ruimtevaart brengen. FAS wil al deze uitwisselingen faciliteren in een sfeer van wederzijds respect voor elkaar.

Maak een website of blog op WordPress.com